Voznice pro dopravu vody k požáru

Na podvozku z loukoťových kol je umístěn dřevěný sud, nahoře s nalévacím otvorem a na nejnižším místě opatřen šoupátkovým kohoutem se závitem.

Datum: 24.5.2010 čas: 16:24:24

Autor:cigi Verze pro Tisk

Voznice pro dopravu vody k požáru

Na podvozku z loukoťových kol je umístěn dřevěný sud, nahoře s nalévacím otvorem a na nejnižším místě opatřen šoupátkovým kohoutem se závitem.Stáří voznice můžeme pouze odhadovat. V roce 1752 zavedl hrabě Antonín Špork „oheň hasící řád“, v kterém je nařízeno jak jednotlivé cechy mají být vybaveny hasícím náčiním. Tyto cechy (řezníci, ševci, truhláři, bednáři a pod.) měly mít ve své výbavě a na starosti hasící prostředky (háky, žebříky, vědra a ba i lejty k dovážení vody). A jednomu z cechů tato voznice pravděpodobně patřila.

Tato voznice se dochovala díky našim předchůdcům – hasičům, kteří s její pomocí předváděli při různých oslavách jak se dříve hasilo. Letopočet napsaný na víku sudu nebude rokem výroby, ale na počest a připomenutí založení prvního českého hasičského sboru ve Velvarech.

Obsah sudu je asi 10 věder v rakouských mírách, asi 500 litrů.
Stáří voznice můžeme odhadovat na 200 až 250 let.
Zda byla voznice zhotovena jako nová se nedá z určitostí říci. Spíše se přikláníme k názoru, že na sud byl zhotoven loukoťový podvozek.
Designed & Code created by www.OandD.cz Valid CSS!